-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48234 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

در مورد سوره الفجر توضيح دهيد، چرا به اين نام شناخته شده است؟

چند نكته قابل ذكر است:

1. بي گمان تقسيم قرآن كريم به سورهها و آيهها، ريشه قرآني دارد، چنان كه از سوره و آيه در چند آيه نام برده شده، مانند: سورة انزلناها(نور،1) ]ر.ك: (توبه،86); (بقره،23)[ ولي سورههاي قرآن كريم، بر طبق رواياتي، در همان عصر پيامبر اكرمدر اثر كثرت استعمال، نامهاي به خصوصي را پيدا كرده و نام بسياري از سورهها در روايات از زبان پيامبر اكرمبيان شده ولي هيچ گونه محدوديت شرعي ندارد، بلكه يك سوره ميتواند نامهاي مختلفي داشته باشد از همين جهت، سوره را گاهي با اسمي كه در آن سوره واقع شده و يا موضوعي كه از آن بحث كرده، نامگذاري ميكنند. مثل: سوره بقره، سورة اسرأ. گاهي جملهاي از اوّل سوره ذكر نموده كه معرف آن سوره بود، مثل: سوره اقرأ باسم ربك و گاهي با وصفي كه سوره دارد، به معرفي آن ميپردازند، مثل: سوره فاتحة الكتاب سوره اخلاص(قرآن در اسلام، علامه طباطبايي;، ص 218، دارالكتب الاسلامية / رجوع كنيد به: علوم القرآن عند المفسرين، مركز فرهنگ و معارف قرآن، ج 1، ص 321ـ334، مركز نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.)

2. سورةمباركه فجر، به مناسبت آيهي نخست آن كه با قسم به فجر آغاز ميشود، نام گذاري شده.

همچنين اين سوره را به سوره امام حسين نيز تعبير كردهاند; امام صادقفرموده باشند: سوره فجر را در نمازهاي واجب و مستحب خود بخوانيد; چرا كه اين سوره امام حسيناست.(تفسير البرهان، سيد هاشم حسيني بحراني، ج 5، ص 650، مؤسسة بعثت.)

3. در اين كه معناي الفجر در آيهي نخست اين سوره چيست؟ مفسرين گفتههاي مختلفي را بيان كردهاند:

فجر، همان سپيده صبح هر روز است كه خداوند به آن قسم ياد فرموده، همانند: واليل; چرا كه فجر، هنگام انجام آغاز دو عبادت بزرگ نماز و روزه است. برخي از مفسران، به استناد رواياتي، مقصود از الفجر را بامداد ماه ذيحجه و يا ماه مبارك رمضان و بعضي هم پگاه محرم و يا سپيده روز جمعه دانستهاند.(ر.ك: تفسير نوين، محمد تقي شريعتي، ج 2، ص 5، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.)

و بر طبق روايتي، امام صادقالفجر را به وجود حضرت ولي عصر، امام زمانغ معني فرمودهاند.(ر.ك: تفسير البرهان، همان، ج 5، ص 650.) آري، وجود عالمتاب او طلوع خواهد كرد و پردههاي تاريك و ظلماني جهل و ظلم را كنار خواهد زد، كه فجر حقيقي همان است. به اميد فجر و فرجش.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.